فضائل شیعه از نگاه قرآن و حدیث؛ فضیل بن یسار می گوید: به امام صادق (ع) گفتم: مردم را به مذهب شیعه فرا بخوانیم؟ فرمودند: «ای فضیل! نه. به راستی چون خدا خیر بنده ای را بخواهد به فرشته ای فرمان دهد: گردنش را بگیرد و او را خواه ناخواه وارد این مذهب کند. » […]
فضائل شیعه از نگاه قرآن و حدیث؛ فضیل بن یسار می گوید: به امام صادق (ع) گفتم: مردم را به مذهب شیعه فرا بخوانیم؟ فرمودند: «ای فضیل! نه. به راستی چون خدا خیر بنده ای را بخواهد به فرشته ای فرمان دهد: گردنش را بگیرد و او را خواه ناخواه وارد این مذهب کند. »
شیعیان، «اولوالالباب» اند
جابر می گوید: امام باقر (ع) در تفسیر قول خدای عزّوجلّ «آیا برابرند کسانی که می دانند و آن کسانی که نمی دانند؛ همانا صاحب دلان (اولوالالباب) یادآور می شوند» فرمودند: «همانا ما آن کسانی هستیم که می دانیم و آن کسانی که نمی دانند، دشمنان ما هستند و صاحبدلان شیعیان ما هستند. »
برای تهیه طرح فوق در قالب بنر و پوستر با شماره زیر تماس بگیرید.
۰۹۱۲۷۵۰۲۷۵۳
** برادران و خواهران ایمانی اهل خیر، در جهت ترویج احکام خداوند و باورهای اعتقادی و دینی ما را به لحاظ مالی یاری فرمایید تا با ارسال این بنر ها به تمام نقاط کشور مشکل مالی نداشته باشیم. ان شاءالله **
انتهای مطلب//
طرح والدین در قرآن و حدیث؛ در مورد احترام به پدر و مادر در آیات و روایات خیلی سفارش شده است ما در اینجا فقط به بعضی نکات که نشاندهنده اهمیت احسان به پدر و مادر است اشاره میکنیم: ۱٫ نیکی به پدر و مادر در کنار توحید: «لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ […]
طرح والدین در قرآن و حدیث؛ در مورد احترام به پدر و مادر در آیات و روایات خیلی سفارش شده است ما در اینجا فقط به بعضی نکات که نشاندهنده اهمیت احسان به پدر و مادر است اشاره میکنیم:
«لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»،
«وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»،
«أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»
«وَ قَضى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»،
«یا بُنَیَّ لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ».
از این آیات معلوم میشود که عقوق والدین بعد از شرک به خدا در شمار بزرگترین گناهان و یا خود این از بزرگترین آنها است و از آن طرف هم معلوم میشود که واجبترین واجبها احسان به پدر و مادر است.
از بعضی آیات این درس مهم را از انبیاء میآموزیم خداوند در مورد یحیی ـ علیه السلام ـ میفرماید: «وَ بَرًّا بِوالِدَیْهِ»و در مورد عیسی میفرماید: «وَ بَرًّا بِوالِدَتِی وَ لَمْ یَجْعَلْنِی جَبَّاراً شَقِیًّا» «خداوند مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده است و جبار و شقی قرار نداده است.
در سالهای آغاز بعثت پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود. روزی آن حضرت: فرشی پهن فرموده بود و روی آن نشسته بود که در این موقع شوهر حلیمه به حضور آن حضرت آمد، پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به یاد مهربانیهای او، برخاست
و او را احترام زیادی کرد و گوشهای از فرش خود را گسترد و پدر رضاعی خود را روی آن نشاند طولی نکشید که مادرش حلیمه وارد شد، حضرت گوشه دیگر فرش را برای او پهن کرد و او را روی آن نشانید و محبت فراوانی به مادر رضاعی خود کرد.
در آیات به انسانها سفارش شده است که نسبت به پدر و مادر احترام و احسان کنند و نگفته است که ای مسلمانها به پدر و مادر خود احترام کنید «وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً».
و از طرف مادران و پدران هم احترام آنها اختصاصی به پدران و مادران مسلمان ندارد بلکه هر کس که پدر و مادر است باید مورد احترام فرزندان قرار گیرد چون در آیات سخن از «والدین» است بدون هیچ قیدی به ایمان و اسلام.
«وَ إِنْ جاهَداکَ عَلى أَنْ تُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوفاً». در این آیه با آنکه پدر و مادر کافر هستند و فرزند را دعوت به کفر میکنند خداوند فقط در این مورد اجازه عدم اطاعت داده است امّا با این حال میفرماید: ولو اینکه آنها کافرند ولی با آنها در دنیا به طور شایستهای رفتار کن.
در قرآن آیات زیادی تأکید بر رعایت حقوق پدر و مادر آمده است امّا به والدین نسبت به فرزندان سفارش کمتر میشود مگر در مورد نهی از کشتن فرزندان که یک عادت شوم و زشت در عصر جاهلیت بود.
این هم به خاطر آن است که پدر و مادر به حکم عواطف نیرومندشان کمتر ممکن است فرزندان خود را فراموش کنند در حالی که زیاد اتفاق میافتد که فرزندان پدر و مادر خود را مخصوصاً در دوران پیری فراموش کنند.
آیات احترام با والدین,آیه های قؤانی نیکی به والدین
خداوند در سوره اسراء می فرماید: نسبت به پدر و مادر نیکی و احترام و خضوع داشته باشید
«أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ»(به او توصیه کردم) که برای من و پدر و مادرش شکر به جا آور» همان طور که ملاحظه میشود در این آیه خداوند و شکر والدین در یک ردیف قرار گرفتهاند، لذا امام رضا ـ علیه السلام ـ میفرماید: خدا امر فرموده به شکرگذاری از خودش و برای والدین، پس اگر کسی والدین را شکر نکند خدا را هم نمیکند.
در آیه «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ» در رابطه با تواضع و فروتنی نسبت به پدر و مادر است.
جناح به معنای پر و بال گستران است که کنایه از مبالعه در تواضع و خضوع زیانی و عملی است مثل جوجهای که بال و پر خود را باز میکند تا مهر و محبت مادر را تحریک کند
و او را به فراهم ساختن غذا وادار سازد از اینکه در این آیه جناح مقید به «ذُل» شده استفاده میشود که انسان باید در معاشرت و گفتگو با پدر و مادرش طوری رفتار کند که پدر و مادر تواضع و خضوع او را احساس کنند و بفهمند که او را در برابر آنها خوار میکند و نسبت به ایشان محبت و مهر دارد.
برای تهیه و دریافت طرح والدین در قرآن و حدیث در قالب بنر و پوستر با شماره زیر تماس بگیرید.
۰۹۱۲۷۵۰۲۷۵۳
برادران و خواهران ایمانی اهل خیر، در جهت ترویج احکام خداوند و باورهای اعتقادی و دینی ما را به لحاظ مالی یاری فرمایید تا با ارسال این بنر ها به تمام نقاط کشور مشکل مالی نداشته باشیم. ان شاءالله
انتهای مطلب//
طرح امامت از نگاه امام رضا؛ امام رضا(علیه السلام) در توصیف مقام و منزلت امامت چه بیانى دارند؟ در حدیثى امام رضا(علیه السلام) به عبدالعزیز بن مسلم مى فرماید: «مگر مردم مقام و منزلت امامت را در میان امت مى دانند تا روا باشد که به اختیار و انتخاب ایشان واگذار شود؟ طرح امامت از […]
۳ پیشتاز نیکیها
معرّفی کرده است و شک نیست که این سه گروه با یکدیگر برابر نبوده همه بی چون و چرا اهل بهشت نخواهند بود، بلکه پیشتازان راه خیر و رستگاران و برخورداران از فضل گسترده الهی از این امتیاز برخوردارند.
در ادامه این حدیث امام رضا علیه السلام به ارائه دلایلی از قرآن پرداخت که هر کدام از آنها عترت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را سرآمد امّت اسلامی و پاکیزه ترین و شایسته ترین امّت برای تداوم بخشیدن به راه نبیّ اکرم صلی الله علیه و آله و وراثت کتاب الهی و تبیین و تفسیر آن برای رهپویان ایمان و اسلام معرّفی کرده است.
برای تهیه طرح فوق در قالب بنر و پوستر با شماره زیر تماس بگیرید.
۰۹۱۲۷۵۰۲۷۵۳
برادران و خواهران ایمانی اهل خیر، در جهت ترویج احکام خداوند و باورهای اعتقادی و دینی ما را به لحاظ مالی یاری فرمایید تا با ارسال این بنر ها به تمام نقاط کشور مشکل مالی نداشته باشیم. ان شاءالله
جعل احادیث ؛ جعل حدیث به شیوههای مختلفی انجام میشده است: گاه حدیثی بهطور کامل جعل میشد و به پیامبر و امامان نسبت داده میشد؛ گاه الفاظی به حدیث افزوده میشد؛ و گاهی هم الفاظ حدیث را تغییر میدادند. میگویند جعل حدیث بهطور کامل بیشتر در موضوعات اعتقادی، اخلاقی، تاریخی، پزشکی، فضایل و ادعیه، روی […]
جعل احادیث ؛ جعل حدیث به شیوههای مختلفی انجام میشده است: گاه حدیثی بهطور کامل جعل میشد و به پیامبر و امامان نسبت داده میشد؛ گاه الفاظی به حدیث افزوده میشد؛ و گاهی هم الفاظ حدیث را تغییر میدادند.
میگویند جعل حدیث بهطور کامل بیشتر در موضوعات اعتقادی، اخلاقی، تاریخی، پزشکی، فضایل و ادعیه، روی میداده است. نمونه افزودن عبارت به حدیث، افزوده منصور دوانیقی دومین خلیفه عباسی به حدیثی از پیامبر(ص) درباره امام زمان(ع) است.
در این حدیث آمده بود که خداوند مردی از اهلبیتم را برمیانگیزد که نامش نام من است؛ اما منصور برای اینکه پسرش محمد را مصداق حدیث معرفی کند، عبارت «و نام پدرش، نام پدر من است» را به آن افزود؛ زیرا نام منصور مانند نام پدر پیامبر(ص)، عبدالله بود.
نمونه تغییر الفاظ هم روایتی است از پیامبر(ص) که برخی در مدح معاویه نقل کردهاند. در این حدیث آمده است: هرگاه مشاهده کردید معاویه بر منبرم سخن میگوید، او را پذیرا شوید؛ زیرا وی درستکار و معتمد است. گفتهاند این حدیث در واقع در ذم معاویه بوده و در آن عبارت «فاقْتُلُوه» (او را بکشید) به «فاقبَلِوه» (او را پذیرا شوید)، تبدیل شده است.
سرقت احادیث (نقل روایتی که به نام راوی دیگری است، به نام خود یا فرد دیگر)، دسّ (دستکاری) در کتب محدثان و نشر نسخههای دروغین، را از دیگر شیوههای جعل حدیث دانستهاند.
آثار و پیامدها
برخی از پیامدهای جعل حدیث عبارتاند از:
سختشدن دستیابی به احادیث صحیح: جعل حدیث سبب شد تفکیک احادیث صحیح از احادیث جعلی دشوار شود.
نفی برخی از احادیث صحیح: برخی از احادیث صحیح بهبهانه جعلزدایی کنار گذاشته شده است. بهعنوان نمونه ابنقَیِّم جوزیه (درگذشت ۷۵۱ق) عالم اهلسنت و شاگرد ابنتیمیه، امامت علی(ع) در غدیر خم را جعلی دانسته است؛ با آنکه بهگفته علامه امینی حدیث غدیر در منابع شیعه و سنی بهصورت متواتر نقل شده است. همچنین ابنجوزی (درگذشت ۵۹۷ق) عالم اهل سنت، در کتاب الموضوعات، برخی از احادیث فضایل امام علی(ع) بهعنوان حدیثی جعلی آورده است.
محرومیت مردم از اهلبیت؛ روایاتی به امامان نسبت میدادند که موجب تنفر از آنان میشد. غالباً این روایات را فرقههای شیعی مانند زیدیه، فطحیه و غالیان جعل میکردند.
تدوین کتابهای رجالی: جعل حدیث سبب شد کتابهایی در خصوص راویان، اقسام حدیث و احادیث ساختگی نوشته شود. و یکی از ادله نیاز به علم رجال را شناخت واضعان حدیث و روایات آنان شمردهاند.
اتمام مطلب//
کتاب نهج البلاغه ؛ نَهجُ البَلاغه برگزیدهای از نامهها، خطبهها و سخنان امام علی(ع) است که سید رضی در اواخر قرن چهارم هجری قمری آنها را جمعآوری کرد. این کتاب به دلیل محتوا و بلاغتش، به «اخ القرآن» (برادر قرآن) نامگذاری شده است. برخی از ادیبان عرب، فصاحت و بلاغت نهجالبلاغه را ستودهاند. این کتاب […]
کتاب نهج البلاغه ؛ نَهجُ البَلاغه برگزیدهای از نامهها، خطبهها و سخنان امام علی(ع) است که سید رضی در اواخر قرن چهارم هجری قمری آنها را جمعآوری کرد.
این کتاب به دلیل محتوا و بلاغتش، به «اخ القرآن» (برادر قرآن) نامگذاری شده است. برخی از ادیبان عرب، فصاحت و بلاغت نهجالبلاغه را ستودهاند. این کتاب در سه قسمت خطبهها، نامهها، کلمات قصار دسته بندی شده است.
امام در بسیاری از خطبهها، مردم را به انجام دستورات الهی و ترک محرمات دعوت کرده و در بخشی از نامهها که خطاب به فرمانداران است، آنها را به رعایت حق مردم سفارش کرده است.
برخی در نسبت دادن نهجالبلاغه به حضرت علی(ع) تشکیک کردهاند، اما در مقابل بسیاری از علمای شیعه و برخی از علمای اهل سنت همچون ابن ابیالحدید معتزلی نسبت دادن این کتاب به حضرت علی(ع) را صحیح میدانند و معتقدند که سید رضی فقط این سخنان را جمع آوری کرده است.
برخی از علمای شیعه برای اثبات صحت سخنان و کلمات نهج البلاغه کتابهای متعددی در مورد اسناد و مدارک نهجالبلاغه نوشتهاند.
نهجالبلاغه به ۱۸ زبان ترجمه شده است. شرحها و مستدرکات متعددی نیز در مورد نهجالبلاغه نوشته شده که برخی تعداد آنها تا حدود ۳۰۰ عنوان بیان کردهاند.
نهجالبلاغه در دوران معاصر مخصوصا بعد از انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و در مورد آن کتابها، مقالات و پایاننامههای متعددی تالیف شد. برخی ادعا کردهاند که نهجالبلاغه یکی از کتابهایی است که در عصر حاضر همواره در کنار قرآن در خانههای شیعیان یافت میشود.
همچنین در این سالها کنفرانسها و همایشهای متعددی از طرف سازمانها و نهادهای مختلف در مورد نهجالبلاغه برگزار شده است. علاوه بر این، رشتهای با عنوان نهجالبلاغه در مقطع کارشناسی ارشد تدوین شده و مربیان و معلمان زیادی با هدف ترویج مفاهیم نهجالبلاغه، تربیت شدهاند.
اتمام مطلب//
شخصیت پیامبر اسلام (ص) از نظرقرآن و امام علی(ع) ؛ ۱- لقد کان فی رسول الله اسوة حسنه لمن کان یرجو الله و الیوم الاخر ۲- و قد علمتم موضعی من رسول الله (ص) بالقرابة القریبة و المنزلة الخصیصه (خویشاوندی و قرابت) ۳- ابن ابی الحدید میگوید: به استادم گفتم (ابوجعفر) در مورد خطبه ۱۰۶ […]
شخصیت پیامبر اسلام (ص) از نظرقرآن و امام علی(ع) ؛
۱- لقد کان فی رسول الله اسوة حسنه لمن کان یرجو الله و الیوم الاخر
۲- و قد علمتم موضعی من رسول الله (ص) بالقرابة القریبة و المنزلة الخصیصه (خویشاوندی و قرابت)
۳- ابن ابی الحدید میگوید: به استادم گفتم (ابوجعفر) در مورد خطبه ۱۰۶ نهج البلاغه
گفتم هیچ کس از صحابه به اندازه ی علی (ع) پیامبر(ص) را معرفی نکرده اند در حالیکه علی به پیامبر ایمان قوی داشت و او را تصدیق و حمایت میکرد و زیر نظر او هدایت یافته بود زیرا آن دو یک روح در ۲ بدن بودند پدر آنها یکی بود امام می فرماید خداوند نطفه پاک پیامبران را در بهترین جایگاه به ولایت نهاد و در بهترین مکان ها آنها را مستقر ساخت صلب کریم پدران آنان را به رحم پاک مادران منتقل نمود.
هرگاه یکی از آنان بدرود حیات می گفت دیگری بعد از او برای پیشبر دین خدا به پامی خواست تا اینکه این منصب بزرگ نبوّت از جانب خداوند سبحانه و تعالی به محمد (ص) رسید او را از بهترین اصل ها و مکان ها که با ارزش ترین روییدنی ها از آن به دست می آید استخراج کرد و نهال وجود او را در اصیل ترین و عزیزترین سرزمینها غرس کرد و شاخه های هستی او را از همان درختی که پیامبران را از آن آفرید به وجود آورد از همان شجره ای که امینان درگاه خود را از آن برگزید فرزندانش بهترین فرزندانند و خاندانش بهترین خاندانش و دودمانش بهترین دود مانند.
پیامبر باید معصوم باشد تا سخنان او قابل اعتماد بوده تا هدایت مردم حاصل گردد.
ذیل آیه لقد جاء کم رسول من انفسکم از پیامبر نقل شد که از جهت نسبی و سببی و حسبی در میان پدران من از حضرت آدم هرگز نا پاک دامنی نبوده و تمام دودمان ما از راه نکاح مشروع بوده است برای نبی گرامی اسلام پانصد مادر نوشته شده که همشان پاکدامن بوده اند. امام علی می فرماید از وقتی که رسول خدا (ص) را از شیر گرفته خداوند بزرگترین فرشته ای از فرشتگان را مأمور ساخت تا شب و روز وی را از راه های بزرگواری و اخلاق نیکو سوق دهد.
امام صادق(ع) ذیل آیه کریمه «و کذالک او حینا الیک روحنا من امرنا» می فرماید: بخدا سوگند مخلوقی است بزرگتر از جبرئیل و میکائیل و او همواره با رسول خدا (ص) بود و او را آگاه می ساخت و راهنمائی می نمود امام علی (ع) از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمود هیچگاه نخواستم کارهای رایج در زمان جاهلیت را انجام دهم مگر ۲ بار که در هر بار خداوند میان من و آنچه میخواستم حائلی قرار داد.
امام صادق (ع) :«انَّ الله ادب محمداً او فأحسن تأدیبه عظمت بعث لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ظلالٍ مبین.
امام در ترسیم وضعیت دینی جهان در عصر بعثت در موارد متعددی در قرآن تعبیر فترت از آنچه آیه ی کریمه اشاره می کند: یا اهل الکتاب ، قد جاء کم رسولنا یبین لکم علی(ع) : فترة من الرسل »امام علی می فرماید ارسله علی حین فترة من الرسل و طول هجعة» هنگامی خداوند رسالت را بر عهده پیامبر اکرم(ص) گذارد که مدتها از بعثت پیامبران پیشین گذشته بود و ملتهادر خواب غفلت فرو رفته بودند فترت فاصله بین ۲ پیامبر است امام علی می فرماید و اهل الارض یومعذٍ مللٌ متفرقة و اهواءٌ متشتته و طریق مشتبه بین مشبه لله بخلقه او ملحدٌ فی اسمه او مشیرٌالی غیره »در عصر بعثت مردم دارای مذاهب پراکنده و خواسته های گوناگون و جمعیت های مشتت بودند.
گروهی خدا را به مخلوقاتش تشبیه کردند وعدّه ای در اسماء او تصرف کردند و جمعی هم معبود های دیگری غیر از خدای یگانه داشتند.
گروه اول مشبه لله بخلقه عبارتند و قالت الیهود و عزیر ابن الله و قالت النصاری المسیح ابن الله تاقاتلهم الله انی یوفکون» سخن کافران پیش از آنها هم هست از حق منحرف شده اند گروه دوّم او ملحد فی اسمه » اسمی که شایسته خدا نیست بر او میگذارند و نسبت میدهند که از حق منحرف شدند.
مجلس گروه سوم او مشیر الی غیره کسانی غیر خدا را در امور مؤثر و مستقل در تأثیر میدانند مانند دهریه به که طبیعت حرکات فلکی را موثر میدانستند یا ثنویه(قائل به دو خدایی) که برای عالم دو مبدأ قائل بودند و یا بت پرستان که برای بت های خود تأثیر قائل بودند امام علی(ع) درباره رواج بت پرستی در میان مردم عرب میفرماید:« و انتم معشر العرب علی شر دین و شر دار والاصنام فیکم منصوبة بالغ بر ۳۶۰ بت در خانه ی کعبه وجود داشت به نقل تاریخ نویس معروف کلبی که در سال ۲۰۶ فوت کرده نصاری نیز بر روی ستونها و دیوار ها صورت مریم و عیسی و تصویر فرشتگان و داستان ابراهیم را ترسیم کرده بودند .
امام علی در ترسیم وضعیت دین شبهه جزیره عرب می فرماید:« ان الله بعث محمدً اولیس احد من العرب یقرأ کتاباً و لا یدعی نبوة و لا وحیاً» در روم باستان تا پیش از مسیحیت دین رسمی بت پرستی بود و مسیحی شدن روم به معنای خضوع بت پرستی در برابر خداپرستی نبود بلکه مسیحیت تسلیم بت پرستی و مسیحی بت پرست شده بود.
وضعیت اجتماعی در عصر بعثت و انتم معشر العرب علی شردین و شر دار و بدترین سرزمینها و میان سنگ های خشن و مارهای خطرناک زندگی می کردند و آبهای آلوده می نوشیدند و غذاهای ناگوار می خوردند از عربی پرسیدند شما از چه حیواناتی در بیابان برای خوردن استفاده می کنید او در پاسخ گفت ما هر موجودی را که روی زمین حرکت کند می خوریم مگر ام جبین را به خاطر تلخ بودن ماده سمی در سر این حیوان.
امام علی(ع) درباره رواج قتل و خونریزی بین مردم می فرمایند تسفکون دماءکم و تقطعون ارحامکم پیوسته خون یکدیگر را می ریختند و پیوند خویشاوندی را قطع می نمودید در بیان بی نظمی و هرج و مرج اجتماعی در عصر بعثت می فرماید: خداوند هنگامی رسالت را بر عهده پیامبر اکرم(ص) میگذارد که مدّت ها از بعثت پیامبران پیشین گذشته بود و ملّتها در خواب عمیقی فرورفته بودند فتنه و فساد جهان را فرا گرفته بود و کار های خلاف در میان مردم منتشر بود و آتش جنگ ها زبانه می کشد دنیا بی نور و پر از مکر و فریب گشته بود برگهای درخت زندگی به زردی گراییده و امید باروری آن قطع شده بود و آب حیات زندگی به زمین فرو رفته بود .
مناره های هدایت به کهنگی گراییده و پرچم های هلاکت و بدبختی آشکار شده بود دنیا با قیافه ای زشت و کریه به اهلش می نگریست و با چهره ای عبوس با طالبانش روبه رو بود. میوه درخت دنیا فتنه بود و طعامش مردار در درون وحشت و اضطراب و در برون شمشیر حکومت میکرد. در خارج از عربستان هم شرائط اجتماعی بهتر از شبه جزیره نبود و ۲ امپراطور بزرگ ایران و روم از دیر زمان در ستیز و جنگ بودند و نظم اجتماعی مبتنی و تبعیض و فساد بر آنان حاکم بود .
بشارت به ظهور نبی گرامی اسلام پیش از پایان دوارن تاریک جاهلیت و غلبه یأس و نومیدی .
امام می فرماید « الیّ ان بعث الله سبحانه محمداً رسول الله …» تا اینکه خداوند محمد (ص) رسول خدا را برای رفاء به عهد خویش و کامل کردن نبوتش مبعوث ساخت و این در حالی بود که از همه پیامبران درباره او پیمان گرفته شده و نشانه هایش مشهور بود. از امام علی ذیل آیه ۸۱ سوره آل عمران آمده انّ الله اخذالمیثاق علی الانبیاء خداوند از پیامبران پیش از پیامبر خود عهده گرفته است که به پیروان خود بشارت آمدنش را بدهند و صفات و مشخصات او را بیان کنند و آنان را به تصدیقش امر نمایند.
اهداف و فوائد بعثت را هدایت مردم و راهنمایی آنان می داند و اشهد انّ محمداً عبده و رسول ارسله باالدین المشهور و العلم المأثور … گواهی میدهم که محمد (ص) بنده و فرستاده اوست وی را با دینی آشکار و با نشانه و آیینی راستین و کتابی نوشته شده و نوری درخشان و روشنایی تابنده و امری آشکار و بی پرده فرستاد تا بشارت را از بین برد و با دلائل روشن استدلال کند و به وسیله ی آیات الهی مردم را از مخالفت خدا بر حذر دارد و از گناهان بترساند .
در این باره می فرماید ارسله بوجوب الحجج و ظهور الفتح . پیامبر ص) اکرم را با برهانهای روشن و پیروزی بر کفر و شرک و آشکار نمودن راه راست گسیل داشت و پیامبر نیز رسالت حق را آشکار الابلاغ نمود و انسانها را به جاده حق رهنمون شد . پرچمهای هدایت را برافراشت و نشانه های روشن را بر قرار ساخت . رشته های اسلام را محکم و دستگیره های ایمان را استوار گردانید.
امام علی ع ) تأثیر عمیق هدایتها و تربیت های نبی گرامی را اینگونه می فرماید :« و لقد کنّا مع رسول الله (ص) نقتل اباءنا و ابناء نا و اخواتنا ». ما در رکاب پیامبر (ص) خدا برای پیشبرد اهدافش از هیچ چیز باک نداشتیم حتی حاضر بودیم پدران و فرزندان و برادران و عموهای خویش را در این راه نابود کنیم و این پیکار بر تسلیم و ایمان ما می افزود و ما را در جاده ی وسیع حق و صبر و بردباری و در برابر ناراحتی ها و جهاد و کوشش پی گیر با دشمن ثابت قدم تر می ساخت گاهی یکنفر از ما و دیگری از دشمنان ما همانند ۲ قهرمان با یکدیگر نبرد می کردند و هر کدام می خواست کار دیگری را تمام کند تا کدام یک جام مرگ را به دیگری بنوشاند گاهی ما بر دشمنان پیروز می شدیم و زمانی دشمن بر ما آن هنگامی که خداوند راستی و اخلاص را در ما دید خواری و ذلت را بر دشمنان ما نازل کرد و نصرت و پیروزی را به ما عنایت فرمود تا آنجا که اسلام بر زمین ها گسترده شد و سرزمین های پهناوری برای خویش برگزید .
امام در باره فوائد بعثت در بعد اجتماعی می فرماید:« قد صرفت نحوه افئدة الابرار» برای دلهای نکوکاران شیفته پیامبر اکرم ص گشت و چشمهای حق جویان به سوی او متوجه شد و به برکت وجودش کینه ها را مدفون ساخت و آتش دشمنی ها را فرو نشاند . افراد دور افتاده را به واسطه او به هم نزدیک ساخت و نزدیکانی که در ایمان و هدف هم آهنگ نبودند از هم دور نمود . ذلیلان محروم در پرتو وجود او عزت یافتند و عزیزان خود خواه ذلیل شدند . یکی دیگر از فوائد وجود آنحضرت فانظرو الی مواقع نعم الله علیهم به نعمتهایی که خداوند هنگام بعثت پیامبر اکرم (ص) به آنان ارزانی داشت بنگرید که آنان را مطیع و فرمانبردار شریعت او گردانید و در پرتو شریعت او با هم مهربانشان ساخت . بنگرید که چگونه
شخصیت پیامبر (ص)
اموری است که به تو را بر عیوب دنیا واقف میسازد زیرا او و نزدیکشان در دنیا گرسنه بودند و با اینکه منزلت و سقای عظیم در پیشگاه خداوند داشت زشتیهای دنیا را از او دریغ داشت بنابراین هر کس با عقل خویش باید بنگرد که آیا خداوند این کار پیامبر را گرامی داشته یا به او اهانت کرده است اگر کسی بگوید به او اهانت کرده بخدا سوگند این دروغ محض است و اگر بگوید —-کرامی داشته باید بداند خداوند دیگران را که زشتیهای دنیا را به آنها داده گرامی نداشته است زیرا دنیا را برای آنها گسترده و از مقرب ترین افراد به خودش دریغ داشته است صفات الهی ص۳۲/۳۵ در برگه ها جامانده آورده شود.
شخصیت پیامبر (ص)
نعمت و آسایش پرو بال کرامت و بزرگواری خود را بر آنها گستراند و نهرهای مواهب خود را به سوی آنان جاری نمود و آیین حق را با تمام برکاتش آنها را قرار گرفت پس در میان نعمتها غرق گشتند و در زندگی خرم و شادمان شدند امور آنان در سایه قدرت کامل استوار گردید و سامان یافت و در سایه ی عزتی پیروز قرار گرفتند و حکومتی ثابت و پایدار نصیبشان گردید پس آنان حاکم و زمامدار جهانیان شدند و سلاطین روی زمین گشتند و مالک و فرمانروای کسانی شدند که قبلاً بر آنها حکومت میکردند و قوانین و احکام را در باره کسانی به اجرا گذاردند که قبلا در باره ی خودشان اجرا نمودند کسی قدرت در هم شکستن نیروی آنان را نداشت و احدی خیال مبارزه با آنان را در سر نمی پروراند.
امام در مورد اسوه بودن پیامبر (ص) می فرماید «و لقد کان فی رسول الله کاف لک فی الاسوة حقیقتاً مقتدا قرار دادن رسول اکرم(ص) برای تو کافی است از پیامبری که پاکیزه ترین و پاکترین مردم است پیروی کن او را زیرا راه و رسمش سر مشق و الگوئی است برای هر کس که تأسی جوید و انتسابی است عالی برای هر کس که بخواهد منتسب گردد و محبوب ترین بندگان خداوند کسی است که از پیامبر(ص) سر مشق گیرد و قدم جای قدم او گذارد .
شیوه زندگی آن حضرت و لقد کان فی رسول الله کاف لک فی الاسوة و دلیل لک علی ذم الدنیا کافی است که پیامبر(ص) خدا را سر مشق خود قرار دهی واو سرمشق توست در بی ارزش بودن دنیا و رسوائیها و بدیهایش زیرا دنیا از او گرفته شد امّا برای دیگران مهیّا گردید از نوشیدن سیر دنیا وی را جدا ساختند و از ذخارف و زیبائیهای آن بر کنار داشتند.
ص ۷= در زندگی رسول خدا (ص) اموری است که تو را بر عیوب دنیا واقف میسازد زیرا او و نزدیکانش در دنیا گرسنه بودند و با اینکه منزلت و مقام عظیم در پیشگاه خداوند داشت زینتهای دنیا را از او دریغ داشت بنابراین هر کس با عقل خویش باید بنگرد و که آیا خداوند این کار پیامبر را گرامی داشته یا به او اهانت کرده است . اگر کسی بگوید به او اهانت کرده بخواهد سوگند این دروغ محض است و اگر بگوید او را گرامی داشته باید بداند خداوند دیگران را که زینتهای دنیا را به آنها داده گرامی نداشته است زیرا دنیا را برای آنها گسترده و از مقرب ترین افراد به خودش دریغ داشته است . صفات النبی از نهج البلاغه ص ۳۲/۳۵ در برگه ها جامانده آورده شود.
سنن و روش رسول خدا (ص)
می فرمود غذا داغ برکت ندارد خودشان غذای داغ را میل نمی فرمودند غذا را با سه انگشت از جلوی خودشان می خوردند هرگز از سیری آروغ نمیزدند سفره رنگین نداشت و بر سر سفره رنگین حاضر نمی شد هسته خرما را به گوسفندان میداد اهل سیر و پیاز خوردن نبودند. قبل و بعد از غذا دستانش را می شست پس از غذای چرب آب کم می خورد می فرمود این برای طعام بهتر است تا گرسنه نمی شد چیزی نمی خورد تا سیر نشده دست از غذا میکشید تا زنده بود نان الک کرده نخورد.
در اصل غذا و جنس آن دقّت نمی کرد غذا را تعارف می کرد در آب هم تعارف می کرد. به سمت راستش میداد کفشهای خود را در می آورد موقع غذا خود را به غذاهای لذیذ مثل حلوا عادت نمی داد ادب عبودیت داشت محو در عبادت میشد شوق نیایش داشت شاکر حق و وسائل او بود حق بندگی داشت ذکر دائم داشت تنهایی را در سفر دوست نمی داشت آغاز سفرش روز پنجشنبه بود. بعد از سفره وارد مسجد میشدند گاهی پیاده و پابرهنه و بدون عبا و قبا راه میرفت با یاد خدا می نشست بر الاغ هم سوار میشد. این شمه ای بود از زندگانی پیامبر عزیز اسلام(ص) جواد محدثی.
اتمام مطلب//
گناه چیست؟ پیامبر مومن گناهش را همانند صخره ای می بیند که خوف وقوعش را بر سرش دارد ولی کافر گناهش را همانند مگس می بیند که از بینی او می گذرد . گناهان ۳ دسته اند: ۱- گناهان قابل آمرزش ۲- گناهان غیر قابل آمرزش ۳- گناهان حق الناس که ترسناک است. شاید ببخشد […]
گناه چیست؟ پیامبر مومن گناهش را همانند صخره ای می بیند که خوف وقوعش را بر سرش دارد ولی کافر گناهش را همانند مگس می بیند که از بینی او می گذرد .
گناهان ۳ دسته اند:
۱- گناهان قابل آمرزش
۲- گناهان غیر قابل آمرزش
۳- گناهان حق الناس که ترسناک است.
شاید ببخشد شاید نبخشد
۱- اما گناهان قابل آمرزش بنده ای که خداوند او را عقاب می کند در دنیا دیگر در قیامت با او کاری ندارد خداوند اکرم و احکم است از ۲- بار مؤاخذه کردن گناهان نابخشودنی ظلم به بندگان خداست به یکدیگر ۳- هر گناهی که خداوند او را پوشانده بر بنده اش و توبه را روزی او می کند بنده با خضوع و خشوع از گناهش بر میگردد با امید به عفو خداوند گناه دردی است که دوای آن استغفار است و شفاء از درد وقتی است که برنگردد به گناه حتی اگر خداوند وعده عذاب به گناه را نمی داد سزاوار بود.
که انسان از باب شکر خداوند برای تعمتش گناه نکند گناه آشکار خداوند بلاها را نازل می کند بزرگترین گناهان نزد خداوند گناهی است که صاحبش او را کوچک بشمارد.
جاهل بودن انسان بعیوبش بزرگترین گناه است . پیامبر (ص)فرمودند: تعجب می کنم از کسیکه می خواهد غذایی بخورد از ترس مرض نمی خورد چگونه انسان از ترس آتش جهنم باز هم گناه می کند . در آنجا از طعام خوردن پرهیز می کند ولی در گناه از آتش جهنم پرهیز ندارد . امام علی (ع) برای استغفار ۶ خصلت و صفت لازم است:
۱- پشیمانی از گذشته
۲- تصمیم به عدم تکرارش
۳- دادن حقوق مردم به آنها
۴- رنج عبادت را بردن مثل چشیدن لذت گناه
۵- گوشتی که از حرام روئیده در بدنش آب شود و گوشت جدیدی بروید.
۶- جبران گذشته از ترک واجبات و اداء حق الناس
پیامبر (ص) : خداوند حیا می کند از اینکه مردم را به جهنم ببرد چرا ما حیا نمی کنیم از گناه کردن . مردی خدمت امام حسین یا امام سجاد آمد و گفت من مردی معصیت کارم و جز گناه هم ندارم . حریف خودم نمی شوم موعظه ام بفرمائید تا اثر بگذارد . امام فرمودند :۵ کار را انجام بده بعد هرگناهی که خواستی مرتکب شو و الا اگر حریف خود نمی شوی هیچ گناهی نکن.
۱- رزق خدا را نخور هر گناهی که خواستی انجام بده.
۲- از ولایت خدا بیرون برو و هر گناهی که خواستی انجام بده.
۳- در جایی و مکانی گناه کن که خدا ترا نبیند.
۴- در وقت جان دادن جان به عزرائیل مده. اگر توانستی هر گناهی دلت می خواهد انجام بده.
۵- وقتی که مالک جهنم خواست ترا ببرد جهنم نرو.
اگر توانستی این کارها را بکنی هر گناهی که دلت خواست انجام بده ولی اگر قدرت اینکارها را نداری دست از گناه بکش.
اتمام مطلب//
مساله بدا ؛ اقدار به تقدیم و تاخیرها و محو اثباتهایی است که خداوند در عالم تکوین سرنوشت انسان را با کار خوب و بد تغییر میدهد بدا یعنی اشکار شد واضح شد. بدا یعنی تغییر در سرنوشت و تقدیر الهی در مورد انسان بر اثر اعمال پسندیده و ناپسند و بدا در مورد خداوند […]
مساله بدا ؛
اقدار به تقدیم و تاخیرها و محو اثباتهایی است که خداوند در عالم تکوین سرنوشت انسان را با کار خوب و بد تغییر میدهد بدا یعنی اشکار شد واضح شد.
بدا یعنی تغییر در سرنوشت و تقدیر الهی در مورد انسان بر اثر اعمال پسندیده و ناپسند و بدا در مورد خداوند اشکار شدن و ظاهر شدن چیزی که بر بندگان مخفی بوده است
بدا در مقابل تقدیر حتمی است
بدا یعنی برای خدا رای تازه ای پیش اید غلط است بدا محال یعنی تغییر و تبدیل رای برای خدا و هیچ چیز برای خداوند مخفی نیست
بدا ممکن برای انسان با کارهای خوب و بد است فعل تکوینی مثلا مرگ شخصی تشریعی مثل تغییر قبله
بدا در قران ان الله لا یغیروا ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم تغییر سرنوشت قومی منوط به به رفتار قوم است قران میفرماید اگر اهل قریه ها ایمان میاوردند و تقوا پیشه میکردند لفتحنا علیهم برکات من السما و الارض و لکن کذبوا فاخذناهم بما کانو یکسبون ((ما باز میکردیم بر آنان برکات آسمان و زمین و لکن چون تکذیب کردند ما آنان را به جرمشان کیفر کردیم ))
تحقق بدا با دعا و نیایش امام علی (ع)درباره ایه یمحوالله ما یشا و یثبت فرمود از پیامبر(ص) سوال شد انحضرت فرمودند علی جان چشمان تو و امتم روشن باد که با صدقه در راه خدا و نیکی به والدین و انجام کارهای خیر از بدبختی به نیک بختی تبدیل شده و عمر طولانی تر میگردد و انسان را از پرتگاها در امان میدارد روایات میگویند.
بدا در اثر اعمال انسان امری مسلم و قطعی است.
طرح برکات ظهور امام عصر(عج) ؛ دوران حکومت امام زمان(ع)، عصر شکوفایی استعدادها و دانش های گوناگون و زمان گسترش و اوجگیری علوم و عقول انسانها در طول تاریخ بشر است. علوم و دانشهایی که در طول اعصار و قرون در پشت پرده ها مکنون مانده است، ابراز میگردد. و مرز دانایی و یادگیری تا […]
طرح برکات ظهور امام عصر(عج) ؛ دوران حکومت امام زمان(ع)، عصر شکوفایی استعدادها و دانش های گوناگون و زمان گسترش و اوجگیری علوم و عقول انسانها در طول تاریخ بشر است. علوم و دانشهایی که در طول اعصار و قرون در پشت پرده ها مکنون مانده است، ابراز میگردد.
و مرز دانایی و یادگیری تا سراپرده خانهها و اعماق وجود تک تک انسان ها گسترش مییابد. با آمدن منجی عالم بشریت، همان گونه که ظلم و بیداد جای خود را به عدل و دادگری میسپارد و نابسامانیهای اجتماعی به سامان میگراید، جهل و نادانی نیز جای خود را به علم و دانایی می دهد و جهان از نور وجود آن گرامی منور خواهد شد.
امام صادق(ع) در این باره نکات قابل اعتنایی را ارائه فرموده و تمام علوم را به ۲۷ حرف تقسیم کرده:
«علم و دانش ۲۷ حرف است. تمام آنچه پیامبران الهی برای مردم آوردند، دو حرف بیش نبود و مردم تاکنون جز آن دو حرف را نشناختهاند. اما هنگامی که قائم ما قیام کند، ۲۵ حرف دیگر را آشکار و در میان مردم منتشر میسازد و دو حرف دیگر را با آن ضمیمه می کند تا ۲۷ حرف انتشار یابد».
این حدیث به روشنی، جهش فوق العاده علمی عصر انقلاب مهدی (عج) را مشخص می سازد و از وجود قوی ترین نظام آموزشی و عالی ترین برنامه های تربیتی، در آن عصر خبر میدهد. طبق این گفتار ارزشمند، تحول و پیشرفت علمی بشر در آن عصر نسبت به اعصار قبل، چندین برابر خواهد بود.
برای تهیه طرح فوق در قالب بنر و پوستر با شماره زیر تماس بگیرید.
۰۹۱۲۷۵۰۲۷۵۳
برادران و خواهران ایمانی اهل خیر، در جهت ترویج احکام خداوند و باورهای اعتقادی و دینی ما را به لحاظ مالی یاری فرمایید تا با ارسال این بنر ها به تمام نقاط کشور مشکل مالی نداشته باشیم. ان شاءالله
انتهای مطلب//
تجارت در قرآن و حدیث ؛ آیه تجارت آیه ۲۹ سوره نساء است که به حرام بودن معاملات و مبادلات مالیِ غیر شرعی اشاره دارد. مفسران معتقدند داد و ستد در اسلام باید همراه با رضایت طرفین و به صورت صحیح باشد. به عقیده برخی منظور از رضایت در معامله جداشدن طرفین از هم یا […]
تجارت در قرآن و حدیث ؛ آیه تجارت آیه ۲۹ سوره نساء است که به حرام بودن معاملات و مبادلات مالیِ غیر شرعی اشاره دارد. مفسران معتقدند داد و ستد در اسلام باید همراه با رضایت طرفین و به صورت صحیح باشد. به عقیده برخی منظور از رضایت در معامله جداشدن طرفین از هم یا فسخ خیار معامله است. در این آیه از خودکشی و کشتن دیگران نیز نهی شده است.
بسیاری از فقها در کتابهای فقهی خود، برای حرام بودن معاملات غیر شرعی به آیه تجارت استدلال کردهاند.
برای تهیه طرح فوق در قالب بنر و پوستر با شماره زیر تماس بگیرید.
۰۹۱۲۷۵۰۲۷۵۳
برادران و خواهران ایمانی اهل خیر، در جهت ترویج احکام خداوند و باورهای اعتقادی و دینی ما را به لحاظ مالی یاری فرمایید تا با ارسال این بنر ها به تمام نقاط کشور مشکل مالی نداشته باشیم. ان شاءالله
انتهای مطلب//